Pokolenie Z na rynku pracy – czego oczekują najmłodsi pracownicy?
O pokoleniu Z mówi się sporo, czasami w negatywnym tonie. To grupa ludzi, których często uważa się za przebodźcowanych, niecierpliwych, a nawet roszczeniowych. Trzeba jednak przyznać, że „zetki” niezwykle świadomie podchodzą do kwestii życia zawodowego. Nie chodzi trendy związane z tzw. slow life, tylko o bardzo konkretne oczekiwania wobec pracy i pracodawcy.
Zastanawiasz się, co jest ważne w pracy dla pokolenia Z? Zobacz, na jakie aspekty musisz zwrócić uwagę.
Czego naprawdę chcą pracownicy generacji Z?
Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1997 roku, na dobre rozgościło się na rynku pracy. To pierwsza generacja, która dorastała z telefonem w dłoni, korzystając z TikToka i innych mediów społecznościowych jako źródeł informacji o świecie. Charakterystyczną cechą „zetek” jest również wysoka świadomość własnych potrzeb. Pracownicy generacji Z głośno mówią o tym, czego oczekują i nie chcą godzić się na kompromisy,
W badaniu Deloitte Global 2024 aż 46% przedstawicieli Gen Z wskazało na wysoki poziom stresu i wypalenia zawodowego jako główną przeszkodę w satysfakcji z pracy. Ponad 75% z nich stwierdziło, że work-life balance jest ważniejszy niż wysoka pozycja zawodowa, a blisko 60% oczekuje od pracodawcy działań wspierających zdrowie psychiczne. Młodzi pracownicy coraz częściej sygnalizują problemy z lękiem, stresem, a także brakiem energii i zaangażowania. Nie udają, że wszystko gra; mówią o wielu rzeczach wprost. Jakie są najistotniejsze aspekty związane z oczekiwaniami Gen Z w miejscu pracy?
- Elastyczność – dla pokolenia Z praca nie oznacza siedzenia przy biurku 9:00 do 17:00. Cenią możliwość pracy hybrydowej lub zdalnej.
- Wellbeing – oczekują programów wsparcia zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Tradycyjnie rozumiane benefity, jak na przykład tzw. owocowe czwartki, nie wpisują się w te potrzeby.
- Poczucie sensu – praca ma mieć znaczenie, być zgodna z wartościami. Firmy, które potrafią udowodnić, że działają etycznie i mają misję, są dla Gen Z naturalnym wyborem.
- Rozwój – przedstawiciele pokolenia Z twierdzi, że możliwość nauki i zdobywania nowych kompetencji wpływa na ich lojalność wobec pracodawcy.
Jak zrozumieć potrzeby pokolenia Z?
Firmy, które faktycznie słuchają potrzeb młodego pokolenia, zaczynają traktować profilaktykę jako niezbędny element employer brandingu. Całościowe podejście do zdrowia naprawdę może pomóc zbudować dobre, nowoczesne miejsce pracy, również dla wymagających pracowników z pokolenia Z. Chodzi o kompleksowe i przemyślane działania — chętnie pomożemy Ci je zorganizować.
LongLife One – PREVENT
To flagowy program LongLife skierowany do firm z Warszawy. PREVENT to kwartalne akcje profilaktyczne organizowane bezpośrednio w siedzibach firm. Pracownicy mogą skorzystać z:
- badań laboratoryjnych z szybkim wynikiem;
- badań obrazowych (USG, EKG, densytometria);
- konsultacji specjalistycznych;
- warsztatów z zakresu medycyny stylu życia (zarządzanie stresem, zdrowy sen, żywienie, aktywność fizyczna).
Dla pokolenia Z praca to także przestrzeń do dbania o zdrowie – a my zapewniamy, by to było możliwe bez konieczności opuszczania biura czy umawiania się na wizyty po godzinach pracy.
OFFICE – mobilna opieka medyczna w biurze
To model, który odpowiada na potrzebę elastyczności. Pracownicy generacji Z doceniają takie rozwiązania, bo łączą komfort z efektywnością – nie muszą rezygnować z obowiązków zawodowych czy prywatnych planów.
BOARD – opieka dla liderów
Dobrze wiemy, że budowanie kultury organizacyjnej zaczyna się od góry. Wspieramy liderów, dla których tworzymy indywidualne plany zdrowotne i zapewniamy dostęp do badań diagnostycznych. Taka postawa buduje klimat organizacyjny, w którym zdrowie naprawdę jest priorytetem, a nie sloganem wyciągniętym z prezentacji HR.
Praca pokolenia Z, czyli nowa definicja zaangażowania
Dbanie o zdrowie i wellbeing to nie fanaberia, ale strategia. Pokolenie Z na rynku pracy nie zatrzyma się, by czekać, aż firmy się „dostosują” – wybierze te, które już są krok do przodu. I właśnie takie podejście procentuje: proaktywne, kompleksowe, zgodne z aktualnymi trendami i potrzebami ludzi.
Jeśli chcesz przyciągać i zatrzymać młode talenty, nie wystarczy dobra kawa. Potrzeba prawdziwego zaangażowania w zdrowie zespołu – fizyczne, psychiczne i społeczne. Mamy gotowe narzędzia, by Ci w tym pomóc. Możesz zdecydować się na przykład na wybór jednego z naszych pakietów dla firm, warsztatów psychologicznych, których głównym celem jest ćwiczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów oraz utrzymania wewnętrznego spokoju.
Zrozum, co napędza Gen Z i zadbaj o ich zdrowie
Dla pokolenia Z praca ma sens tylko wtedy, gdy idzie w parze z wartościami, rozwojem i równowagą. Młodzi pracownicy oczekują od pracodawcy konkretnych działań prozdrowotnych, a nie deklaracji. Zainwestuj w profilaktykę, a zyskasz realne korzyści w postaci zmniejszenia absencji i rotacji pracowników na rzecz zwiększenia zaangażowania oraz motywacji.
Źródła:
https://www.valored.it/wp-content/uploads/2024/06/2024-Deloitte_GenZ_and_Millennial_Survey_2024.pdf