Jak 60 sekund może zmienić kolejne 60 lat?

Miłość to nie pluszowy miś, ani kwiaty… ale miłość, kiedy jedno spada w dół, drugie ciągnie je ku górze – śpiewa zespół Happysad. Czy te słowa mają coś wspólnego z działaniami specjalistów HR? Oczywiście!

Wyobraź sobie kupno wymarzonego samochodu. Jesteś zachwycony, wiążesz z nim duże nadzieje, zależy Ci, żeby mógł spełniać swoje zadanie jak najdłużej, żeby zużywał mało paliwa, bezawaryjnie dowoził Cię na umówione spotkania, nie wymagał kosztownych napraw i generował minimalne koszty stałe. W kolejnych miesiącach dbasz o niego, myjesz, woskujesz, kupujesz nowe felgi i ozdoby, ale… pomijasz przeglądy techniczne i wymianę oleju. Na początku wszystko działa świetnie, ale po jakimś czasie miesiącach auto odmawia posłuszeństwa, a koszty naprawy przewyższają oszczędności. Podobnie jest z naszym zdrowiem – pozorne oszczędności mogą odbić się na życiu i pracy.

Wellbeing medyczny – nowe podejście

Teraz wyobraź sobie, że ten samochód to Twój pracownik. Dbając o jego zdrowie, inwestujesz w jego przyszłość i efektywność. Wellbeing to nie tylko dobre samopoczucie, ale także równowaga fizyczna, psychiczna i społeczna. Na podstawie obserwacji z ostatnich lat, możemy dość jasno powiedzieć, że pracownicy coraz częściej czują się zmęczeni licznymi aktywnościami w miejscu pracy, które nie odpowiadają ich faktycznym potrzebom. Zauważalne jest to, że specjaliści HR niejednokrotnie muszą bronić swojej racji i udowadniać, że odpowiadają na potrzebę członków zespołu, często samemu nie mając przekonania do kolejnych „atrakcji”. Pytanie brzmi: czego rzeczywiście im brakuje?

Profilaktyka zamiast reakcji

Obecnie pracownicy często mają dostęp do tzw. pakietów medycznych, ale zazwyczaj obejmują one jedynie leczenie lub badania w odpowiedzi na konkretne objawy chorobowe.

Istnieje duża luka między osobami, które nie wiedzą, że powinny regularnie sprawdzać swoje zdrowie, a tymi, które już muszą podjąć leczenie. Właśnie w tej przestrzeni działają firmy, które oferują indywidualne pakiety prewencyjne, dopasowane do potrzeb pracowników i tworzące długoterminowe programy zdrowotne.

Zdrowy, świadomy swojej roli pracownik, który przestrzega zaleceń i czuje się bezpiecznie, będzie pracował najefektywniej. Dlatego nawet drobne problemy mogą zakłócić funkcjonowanie firmy, jeśli są zaniedbane. Działają one jak choroba nowotworowa – mały problem w jednej części organizacji może rozprzestrzeniać się, powodując coraz większy chaos, aż w końcu doprowadza do poważnych problemów. Czy warto więc zorganizować efektywny program zdrowotny w firmie? I jak do tego się zabrać?

Jak stworzyć program zdrowotny?

Zacznijmy od profilaktyki. Pakiety medyczne oferują zazwyczaj leczenie lub diagnostykę już po pojawieniu się objawów. Brakuje jednak programów przesiewowych. Kluczem jest regularna ocena stanu zdrowia i działania zapobiegawcze.

Profilaktyka zdrowotna obejmuje trzy poziomy:

  1. Pierwotna – edukacja zdrowotna, warsztaty, szkolenia, które mają zapobiegać chorobom.
  2. Wtórna – badania diagnostyczne, takie jak analizy krwi czy USG, które pomagają wykryć choroby na wczesnym etapie.
  3. Trzeciorzędowa – wsparcie osób z chorobami przewlekłymi, by mogli jak najdłużej zachować sprawność.

Wyobraźmy sobie pracownika X – 50-letnią, doświadczoną i lubianą osobę, która od lat jest wsparciem dla innych w firmie. Jednak od kilku tygodni coś się zmieniło – osoba ta stała się drażliwa, ma trudności ze skupieniem i coraz wolniej wykonuje zadania. Nie reaguje już na prośby o pomoc i jest bardziej uszczypliwy wobec kolegów.

Przez swoje rozkojarzenie popełniła błąd w kluczowym projekcie, który decyduje o budżecie firmy na kolejne 3 lata. Nikt nie zauważył błędu, bo przez jego zachowanie współpracownicy przestali chcieć z nim pracować, a atmosfera w całym dziale uległa pogorszeniu. Kłótnie i wzajemne oskarżenia rozprzestrzeniły się na inne zespoły. W ciągu kilku miesięcy morale spadło, ludzie zaczęli szukać nowych miejsc pracy, a firma straciła kluczowy projekt i zniknęła z rynku.

Gdyby osoba ta wiedziała, że cierpi na nadciśnienie, które powodowało złe samopoczucie i bóle głowy, mogłaby rozpocząć leczenie. To potencjalnie wpłynęłoby nie tylko przyszłość tej osoby, ale także los całej firmy – bo czasami 60 sekund diagnozy może odmienić kolejne 60 lat.

Dobry program zdrowotny powinien składać się z trzech etapów:

  1. Rozpoznanie potrzeb – audyt zdrowotny pracowników i przygotowanie rekomendacji.
  2. Harmonogram działań – regularne badania, warsztaty, spotkania edukacyjne.
  3. Ewaluacja– analiza wyników i przygotowanie raportu końcowego.

Jednorazowe akcje zdrowotne są oczywiście wartościowe, ale nie przynoszą trwałych efektów. Długofalowe programy pozwalają na lepsze zarządzanie kosztami i utrzymanie stałej motywacji.

Korzyści dla firmy

  1. Mniejsza absencja – zmniejszenie liczby dni chorobowych nawet o 25%.
  2. Wyższa produktywność – pracownicy bez stresu związanego ze zdrowiem są bardziej kreatywni i skupieni.
  3. Większa atrakcyjność firmy – dobre programy wellbeingowe przyciągają talenty.
  4. Niższe koszty opieki zdrowotnej – profilaktyka zmniejsza zapadalność na choroby.
  5. Oszczędności finansowe – każdy zainwestowany 1$ może przynieść 4$ oszczędności w przyszłości.

Dbajmy więc o swoich pracowników mądrze – wyciągajmy rękę, zanim zaczną spadać. To pozwoli na zbudowanie silniejszego, zdrowszego zespołu i firmę gotową na każde wyzwanie.

O autorze

dr Piotr Leszczyński

blog i aktualności